PENGARUH LATAR BELAKANG PENDIDIKAN DASAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS VII DI MTS MA’HAD AL ZAYTUN TAHUN AJARAN 2021/2022
Abstrak
This research is motivated by the problems of students' different educational backgrounds. Those from MI will have more time to learn Arabic, while those from elementary school have relatively fewer opportunities to learn Arabic. However, it is possible that students from SD will have better learning outcomes when compared, maybe they have activities that support them to get good Arabic learning outcomes. The aims of this study are to determine the basic educational background of the sevent grade students of MTs Ma'had Al Zaytun, to determine the learning outcomes of seventh grade Arabic at MTs Ma'had Al Zaytun, to determine the effect of basic education background on on the Arabic language learning outcomes of seventh grade students of MTs Ma'had Al Zaytun. This research is included in quantitative research with a sample of 36 students. The method of data collection in this study is by using a questionnaire and documentation. The results are Tcount of 1.135 and Ttable of 2.03224. Then Tcount < Ttable (1.135 < 2.03224), so Ho is accepted and Ha is rejected. This means that the educational background variable does not have a significant effect on Arabic learning outcomes.
Referensi
Amri, S. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum. Jakarta: Prestasi Pusta Karya.
Anni, CT. (2004). Psikologi Belajar. Semarang: IKIP Semarang Press.
Anwar, Khoirul. (2013). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Tarbiyah Kota Tangerang, Laporan Penelitian Dosen, Tangerang: Universitas Muhammadiyah Tangerang.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Asyrofi, S. (2016). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Ombak
Depag RI. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Kurikulum dan Hasil Belajar, Jakarta: TTP.
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamarah, Saiful Bahri & Aswan Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Fazira, I. (2020). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas X di MAN 5 Sleman Yogyakarta [Skripsi]. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Agama Islam, Universitas Islam Indonesia.
Harsono. (2011). Etnografi Pendidikan sebagai Desain Penelitian Kualitatif. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
http://repository.uin.ac.id/436013/11.%20BAB%/20ll.pdf [diakses tanggal 20 Oktober 2021 15.40 WIB]
http://ledhyane.lecture.ub.ac.id/files/2013/04/tabel-t.pdf [diakses tanggal 27 April 2022 10.13 WIB]
Kementrian Agama RI. (2015). Madrasah Indonesia: Madrasah Prestasiku, Madrasah Pilihanku. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama RI.
Maolani, R.A, Ucu cahyana. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Cet.1 Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Mu’in, A. (2004). Analisis Konstrastif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Telaah terhadap Fonetik dan Morfologi). Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru.
Mulyadi. (2010). Evaluasi Pendidikan Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan Agama di Sekolah. UIN-Maliki Press.
Mustafa, S. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN-Maliki Press.
Muslih Sani, Ahmad. (2005). Prestasi Belajar Bahasa Arab Siswa MTs Negeri Bangil Pasuruan: Studi Komparasi Siswa yang Berlatar Belakang MI dan SD [Skripsi] Sarjana Pendidikan Islam, Yogyakarta: Perpustakaan PPs. UIN Sunan Kalijaga
Nurhikmah. (2020). Pengaruh Latar Belakang Satuan Pendidikan Mahasiswa PBA terhadap Kemampuan Berbahasa Arab di IAI Muhammadiyah SINJAI [Skripsi]. Sinjai: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam (IAI) Muhammadiyah Sinjai.
Purwanto, MN. (2002). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto, MN. (2011). Ilmu Pendidikan Teoritis & Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rasyidi, AW. (2009). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Malang Press.
Sadulloh, U. (2014). Pengantar Filsafat Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Saepudin. (2012). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab Teori dan Praktik. Yogyakarta: TrustMedia Publishing.
Sanjaya, W. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran. Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum KTSP. Jakarta: Kencana.
Shubchan, M. A. (2020). Memahami Latar Belakang Pendidikan Peserta Didik: Telaah Tentang Transfer dan Transformasi Belajar. 10.53947/perspekt.vli2.60.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Soemanto, W. (1998). Psikologi Pendidikan Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Soyomukti. (2015). Teori-Teori Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syah, M. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.
Sismanto, Y. (1984). Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Mencerdaskan Bangsa. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Thobroni, M. (2016). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Wahab, R. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##



