PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI CAPCUT DALAM MATERI MENEMUKAN PESAN DARI DONGENG BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA
Abstrak
This research aims to develop an animated video learning media based on the Capcut application for the subject of finding messages in fairy tales and to determine how effective the Capcut-assisted animated video learning media is in increasing student interest in learning at MI Ma'arif Darul Ishlah, Bekri District, Central Lampung Regency. The research and development (R&D) model developed is the 4D model, which is simplified into three stages. The instruments used to collect data are observation, interviews, questionnaires, and documentation. The media development process includes (1) the Define stage, (2) the Design stage, and (3) the Develop stage. A questionnaire is then distributed to measure the increase in student interest in learning. The results of the expert material evaluation showed an average score of 75% with a good category, indicating that the learning media has met the standards for testing. The media experts validated the media with an average score of 75%, indicating that it is suitable for use. The results of the measurement of student interest in learning showed an increase of 76.76% after using the generated media. The animated video learning media based on the Capcut application for the subject of finding messages in illustrated fairy tales meets the criteria and is suitable for use in elementary school learning to increase student interest in learning.
Referensi
Dimmera, B. G., Silvester, S., & Lumbantobing, W. L. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 26(2), 666-672. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2170
Fernandes, R., & Violla, R. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran E-Booklet Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 13-23. https://doi.org/10.24036/sikola.v3i1.144
Fisabilillah, F. F. N., & Sakti, N. C. (2021). Pengembangan Video Animasi Sebagai Upaya Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Materi Perpajakan di Sekolah Menengah Atas. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1271-1282. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.562
Husniyah, A. M. (2022). Media Aplikasi Dora (Dongeng Nusantara) Pada Pembelajaran Menyimak Dongeng di Era Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.3559
Icha Timart Diany, S., Netto, W. S. R., & Abdul Rahman, A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa SDN Nanga Bulik 6 Kabupaten Lamandau. Journal of Environment and Management, 3(1), 55-61. https://doi.org/10.37304/jem.v3i1.4286
Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475-1486. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2192
Nursyam, A. (2019). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 18(1), 811-819. https://doi.org/10.30863/ekspose.v18i1.371
Prastya, C., Ida Bagus, P., & Sudiana, I. N. (2021). Membentuk Karakter Anak Melalui Habituasi Dongeng pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 8(2), 68-77. https://doi.org/10.21067/jibs.v8i2.6259
Putra, R. D. O., Rusmawan, & Suyatini, M. M. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Berbantu Media Puzzle Terhadap Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 1711–1717. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5588
Rahayu, I. D. (2022). Penerapan Aplikasi Capcut Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Kelas IX-A SMP Negeri 2 Gudo. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 3(2), 44-50. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v3i2.2585
Sianipar, M., Fahrurrozi, F., & Herlina, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dongeng Pada Kelas III Sekolah Dasar di SDN Rawamangun 09 Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 4269–4278. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11692
Suciati, M., Fernandez, A. J., Leton, S. I., & Rewatus, A. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 645-656. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.276
Theresia, E., Rohana, R., & Ayu, I. R. (2023). Pengembangan Media Video Blog (Vlog) Berbasis Kearifan Lokal Materi Kegunaan dan Siklus Air Pada Siswa Kelas V SD. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains 11(1). https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14400
Waliulu, Y. S., & Palembang, C. F. (2022). Penerapan Perangkat Pembelajaran E-Modul Berbasis Flipbook Teori Komunikasi Terhadap Minat Belajar Mahasiswa. Aksiologi : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 66-70. https://doi.org/10.47134/aksiologi.v2i2.84
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##



