STRATEGI PEMBELAJARAN DALAM MATA KULIAH MATERI DAN PEMBELAJARAN FIQH DI MADRASAH FITK IAIN CURUP

  • Komarudin komarudin Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogykarta
  • Dwi Ratnasari Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogykarta
  • Asri Karolina Institut Agama Islam Negeri Curup
Keywords: Learning strategies, Fiqh Materials and Learning in Madrasah, FITK IAIN Curup

Abstract

The purpose of this study was to determine the learning strategies of lecture material and fiqh learning at the Islamic State Islamic University Curup Madrasah, Curup Utara District, Rejang Lebong Regency, Bengkulu. The subject of this research is the teacher of Fiqh material and learning at the Madrasah IAIN Curup. Data collection uses the methods of observation, interviews and documentation. Data analysis techniques are data reduction, data presentation and conclusion drawing, withdrawal/verification. Checking the validity of the data using triangulation techniques. Based on the results of the study, the strategies used in Fiqh learning at IAIN Curup, North Curup District, Rejang Lebong Regency, Bengkulu, are expository learning strategies, inquiry learning strategies, problem solving learning strategies and active/interactive learning strategies, cooperative learning strategies. at IAIN Curup. The teacher's effort to deal with the problems faced in the Fiqh learning process is to complete the facilities or learning media and choose the right level of learning according to the student's condition.

References

Ahmad Sofyan, Dkk. 2006. Evaluasi Pembelajaran IPA Berbasis Kompetensi. Jakarta: UIN Jakarta Press.
Aini, Siti Nurul, and Putu Sudira. 2015. “Pengaruh Strategi Pembelajaran, Gaya Belajar, Sarana Praktik, Dan Media Terhadap Hasil Belajar Patiseri SMK Se-Gerbangkertasusila.” Jurnal Pendidikan Vokasi 5 (1): 88. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i1.6077.
Al-Qardhawy, Yusuf. 1980. Al-Tarbiyat Al-Islamiyat Wa Madrasat Al-Banna, Penerjemah: H. Bustami A. Gani Dan Zainal Abidn Ahmad, Pendidikan Islam Dan Madrsah Hasan Al-Banna. Jakarta: Bulan Bintang.
Amberi, Mazrur. 2011. “Pembelajjaran Fiqih Di Madrasah (Mencari Model Di Tengah Perbedaa).” ,Urnal Tarbiyatuna Pendidikan Agama Tslam 1, no. 1.
Anitah, Sri. 2007. “Strategi Pembelajaran.” Modul, 1–30.
Arif, H Muh. 2020. Profesi Kependidikan: Pedoman Dan Acuan Guru Mencintai Profesinya. Insan Cendekia Mandiri.
Basuki. 2015. Pengembangan Model Pembelajaran Membaca Dengan Pelabelan Objek Sekitar (POS) Untuk Murid Taman Kanak-Kanak. Sleman: Deepublish.
Darmiah. 2019. “Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Lanjutan Menengah Atas Dan Pengaruhnya Terhadap Pembangunan Karakter.” PIONIR: Jurnal Pendidikan 53 (9): 1689–99.
Fatimah, Fatimah, and Ratna Dewi Kartikasari. 2018. “Strategi Belajar Dan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa.” Pena Literasi 1 (2): 108. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113.
Hafsah. 2016. Pembelajaran Fiqh. Bandung: Citapustka media printis.
Hakim, Arif Rohman, and Luthfiah Luthfiah. 2020. “Efektifitas Penggunaan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Fiqih Di MA Kapetakan.” Equivalent : Jurnal Ilmiah Sosial Teknologi 2 (2): 70–76. https://doi.org/10.46799/jequi.v2i2.2.
Husada, Lukas Budi. 2019. “Gaya Dan Strategi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Pena Indonesia Volume. 5,: 1–10.
M. Ngalim Purwanto, M.P. 2004. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Natsir, M. 2017. ““Pengembangan Pembelajaran Fikih Kelas X Madrasah Aliyah Dalam Model Dick & Carey.” Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies) 5, no. 1.
Nazir, Mohammad. 2017. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Novita Kurniawati, Tamyiz, Sarpendi. 2021. “Upaya Guru Mata Pelajaran Fiqih Dalam Pengembangan Spiritual Siswa Kelas VII Di MTs Hidayatul Mubtadiin Jati Agung Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2020/2021” 1, No. 2: 6.
Pahrudin, Agus. 2017. Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam Di Madrasah Pendekatan Teoritis Dan Praktis. Bandarlampung: PUSAKA MEDIA Anggota IKAPI.
Prastowo. 2014. “JPMI : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Volume 1 Nomor 2 Tahun 2019.” Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 1 (3): 72–81. http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/JPMI/article/view/3137/2823.
Rusn, Abidin Ibnu RusnAbidin Ibnu. 1998. Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sahrani, Sohari. 2017. “Strategi Pembelajaran Fiqih Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Gambut Kabupaten Banjar” 7: 68–80.
Sanusi, Sanusi. 2015. “Konsep Pembelajaran Fiqh Dalam Perspektif Kesehatan Reproduksi.” Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 10 (2): 367–90. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.799.
Sidi, Purnomo. 2014. “Krisis Karakter Dalam Perspektif Teori Struktural Fungsional.” Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi 2 (1): 72–81. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2619.
Slameto. 2001. Evaluasi Pendidkan. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suryana, Epi. 2017. “Pengembangan Bahan Ajar Fiqih Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Gagne Dan Briggs Berbasis Flipbook Di MTS N Panca Mukti Kelas VIII Kecamatan Pondok Kelapa Kabupaten Bengkulu Tengah.” An-Nizom Vol.2 (2): h. 305-312.
Sutinah, Sutinah. 2018. “Implementasi Strategi Active Learning Dalam Pembelajaran Fiqh Siswa Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Gedontengen Kota Yogyakarta.” Al-Manar 7 (1): 1–38. https://doi.org/10.36668/jal.v7i1.71.
Syahrowiyah, 1 Titin. 2016. “Pengaruh Metode Pembelajaran Praktik Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” Studia Didaktika Vol. 10, n.
Zaenudim, Zaenudin. 2015. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqh Melalui Penerapan Strategi Bingo.” Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 10 (2): 301–18. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.796.
Published
2022-12-15
How to Cite
komarudin, K., Dwi Ratnasari, & Asri Karolina. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN DALAM MATA KULIAH MATERI DAN PEMBELAJARAN FIQH DI MADRASAH FITK IAIN CURUP. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 110-123. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v2i2.45