Hubungan Antara Dukungan Orang Tua dengan Gangguan Komunikasi pada Anak Autisme Spectrum Disorder di Pusat Layanan Disabilitas dan Pendidikan Inklusi Kota Surakarta

  • ANISYAH DEWI SYAH FITRI Politeknik Kesehatan Kemenkes Surakarta
  • NISRINA DHIA SALSABILA Program Studi Terapi Wicara dan Bahasa, Program Sarjana Terapan, Politeknik Kesehatan Kemenkes Surakarta, Indonesia
Keywords: Autism Children, Parental Support

Abstract

Parental social support greatly affects the development of children with autism disorders, providing appropriate social support is expected to optimize their needs and improve their quality of life. The research method uses quantitative research with correlation design and uses a cross-sectional data collection time approach method. In sampling using purposive sampling technique as many as 28 children. Based on the results of the analysis that has been done from 28 respondents. The results of the parental support questionnaire showed that 21 respondent parents provided social support in the good category with a percentage of 75.0%. 4 respondent parents provided social support in the sufficient category with a percentage of 14.3% and 3 respondent parents provided low category social support. Expressive language ability from the results of the Verbal Expressive Vocabulary Test (TKVE) showed that 24 children got an average score with a percentage of 85.7% and 4 children got low with 14.3%. Based on the results of the data analysis, it can be concluded that there is a relationship between Parental Support and Expressive Language Ability of Autism Spectrum Disorder children aged 4-6 years at PLDPI Surakarta City.

References

Ahla, A., Setyawan, D. A., & Siswanto, A. (2022). Hubungan Dukungan Keluarga dengan KemampuanBahasa Ekspresif Anak Usia Prasekolah di Raudhathul Athfal Bina Anaprasa Kota Banjarmasin Kalimantan Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13697–13706.
Amazeli, R. A. (2021). Pemerolehan Bahasa Reseptif dan Ekspresif Anak Autism Spectrum Disorder. 10, 72–81.
Amelia, S. N., & Fitri, A. D. S. (2023). Hubungan Berat Badan Lahir Rendah Dengan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Umur Dua Sampai Tiga Tahun Di Desa Tuko Purwodadi. Medical Journal of Nusantara, 2(3), 130-139.
Anggraini, N. (2021). Peranan Orang Tua Dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741
Anwar Tahsa, O., & Ekawati, Y. N. (2021). Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Anak Autis Dalam Menjalani Program Terapi di Pusat Layanan Autis Provinsi Jambi.
Ayu Setia Putri, F. K. (2024). Dukungan Peran Orang Tua dengan Interaksi Sosial pada Anak Berkebutuhan Khusus.
Fitri, A. D. S. (2017, April). The Arrangement Of Assessments And Test Results Of Fine Motor Skill Assessments For Pre-Writing Readiness And Its Pre-Requisite. In Proceedings of The 2th International Multidisciplinary Conference 2016 (Vol. 1, No. 1).
Fitri, A. D. S., & Setyaningsih, W. (2024). Hubungan Kejelasan Bicara dengan Kemampuan Bahasa Pragmatik pada ABK Sekolah Dasar Inklusi di Surakarta. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 2(2), 763-778
Hariyanti, H. (2019). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Melalui Metode Bercerita Menggunakan Media Boneka Jari. Jurnal Pelita PAUD, 3(2), 106–120. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v3i2.520
Haya, A. F., & Fitri, A. D. S. (2024). Hubungan antara Oral Motor Skill dengan Kejelasan Bicara pada Anak dengan Down Syndrome di Surakarta. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 3(1), 61-74.
Khoirunnisa, I., Diniyah, T., & Noviyanti, S. (2023). Hakikat Pemerolehan Bahasa Dan Faktor Pendukung Pemerolehan Bahasa Anak Bahasa merupakan suatu ungkapan yang maksud untuk menyampaikan sesuatu kepada orang lain . Sesuatu yang dimaksudkan oleh pembicara bisa. 3(6), 4353–4363. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/7040
Larasari, P. A., et al. “Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Pada Anak Dengan Autisme Melalui Media Lotto Bergambar.” Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, vol. 9, no. 1, 2021, pp. 105–12.
Mustikasari, D., & Fitri, A. D. S. (2022). Hubungan Antara Intensitas Bermain Gadget Dengan Kemampuan Pragmatik Anak Umur Tiga Sampai Enam Tahun Di Tk Tunas Rimba Gundih Kecamatan Geyer Kabupaten Grobogan. Medical Journal of Nusantara, 1(1), 65-75.
Nastiti, E. E., & Fitri, A. D. S. (2023). Hubungan Interaksi Sosial Dan Perkembangan Bahasa Ekspresif Anak Umur Empat Sampai Enam Tahun Di Tk Desa Pondok Sukoharjo. Medical Journal of Nusantara, 2(2), 92-103.
Nurussakinah, N. (2024). Pentingnya Dukungan Emosional untuk Orang Tua Anak Autisme di SLB: Pembelajaran dari Pengalaman Kecemasan.
Owens, Robert E.2012. Language Development: An Introduction. Eigth Edition.
Pancawati, R. (2013). Penerimaan Diri dan Dukungan Orangtua Terhadap Anak Autis. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 23–27. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i1.3281
Psikologi, Program Studi, and Universitas Mulawarman Samarinda. Hubungan Antara Dukungan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Pada Remaja. no. 2, 2019, pp. 250–56.
Rahmawati, S. Y., & Fitri, A. D. S. (2023). Pengaruh Metode Modelling Terhadap Kemampuan Bahasa Reseptif Pada Anak Gangguan Pendengaran Umur Tujuh Sampai Sepuluh Tahun Di Slb B Yayasan Rehabilitasi Anak Tuna Rungu Wicara. Medical Journal of Nusantara, 2(3), 122-129.
Saputri, W., & Mubarok, Y. (2023). Pemerolehan Bahasa Pada Anak Dengan Autism Spectrum Disorders (Asd). 12(1), 49–60. Https://Doi.Org/10.22460/Semantik.V12i1.P49-60
Sari, C. R., & Rahmasari, D. (2022). Strategi komunikasi orang tua pada anak autis. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(1), 171–179. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/44862%0A%0A
Sukma, Fitriah Hayati, and Cut Marlini. 2021. “Peran Keluarga Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus Di PAUD Gaseh Bunda Di Kabupaten Aceh Besar).” Jurnal Ilmiah Mahasiswa 2(2):1–17.
Sulistyowati, H. (2022). Pemerolehan Kosa Kata Anak Autism Spectrum Disorder (ASD). 6(4).
Published
2024-12-22
How to Cite
DEWI SYAH FITRI, A., & DHIA SALSABILA, N. (2024). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua dengan Gangguan Komunikasi pada Anak Autisme Spectrum Disorder di Pusat Layanan Disabilitas dan Pendidikan Inklusi Kota Surakarta. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 562-568. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v4i2.644