UPAYA MENGHINDARI DIKOTOMI ILMU MELALUI INTEGRASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM PENDIDIKAN NASIONAL

  • Suswanto Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Haris Riadi Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Neng Sufia Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Safna Febriyani Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Halimatu Sa’diah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Gusti Erlina Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
  • Muhammad Suprapto Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis

Abstract

The dichotomy of education in Indonesia is a problem that requires immediate attention. This study uses qualitative methods through literature studies and observations to investigate the influence of the dualism of the education system on Islamic education. This dualism has the potential to cause a significant split between Islamic religious education and national education. To overcome this contradiction, the integration of Islamic education into the national education system is an urgent solution. Scholars emphasize the importance of combining the two education systems to prevent further splits. One proposed approach is the development of a third system that combines the positive aspects of traditional and modern education. This integration is expected to create a more holistic and inclusive education system, in accordance with the needs of contemporary society. This study highlights the importance of resolving the dualism of education to improve the quality of education and social harmony in Indonesia.

References

Afifah, S., & Shofwan, I. (2023). Implementasi Manajemen Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini: Pendekatan Berbasis Kurikulum 2013 dan Karakter Islami di TK. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7158–7170.
Azka, A. N., Haq, M. E. S., Miftahudin, H., Rizaldi, D., & Ridlo, U. (2024). Tela’ah Kurikulum Madrasah KMA 2019 (MTs). Ukazh Journal of Arabic Studies, 5(4), 758–781.
Bakar, A., Nazir, M., & Purnama, R. D. B. (2023). Membumikan Konsep Integrasi Pendidikan Islam Dengan Sains Di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Adzkiya, 7(1), 82–92.
Dahirin & Rusmin. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Pada Peserta Didik Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 762–771.
Efendi, M. H. (2021). Sains dalam Islam Tinjauan Genetis, Ekologis dan Evolusi. Sanabil.
Erwinsyah, M., & Putro, K. Z. (2023). Integrasi Ilmu Keislaman Dalam Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Fikih Di Madrasah Ibtidaiyah. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 163–171.
Fahrieyah, L., & Lusiana, L. (2024). Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 95–103.
Hayati, N., Riskilawati, I., Alfajri, M. I., Paisal, A., & Ridho, A. R. (2024). Gerak dan Rotasi Bumi: Realitas Ilmiah dalam Al-Qur’an. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(3), 4661–4673.
Huda, A. A. S., Hamdi, H., Ridani, M. N., & Nurhuda, A. (2024). Reorientasi Dikotomis Ilmu Agama dan Umum Melalui Pendekatan Analisis Bibliometrik. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 7(2), 155–168.
Mahmudi, : Mohammad Ali, Jumadi, J., Halim, A., & Saputra, D. A. (2024). Al-Qur’an dan Dinamika Pendidikan Islam Kontemporer. CV. Al-Haramain Lombok.
Mashuri, S., & Syahid, A. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Perspektif Multikultural. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Nurhasnah, N., Tiffani, T., Eldarifai, E., Zulmuqim, Z., & Zalnur, M. (2023). Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Mengenai Dikotomi Ilmu, Islamisasi Ilmu, Integrasi Ilmu, Interkoneksi Ilmu dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2560–2575.
Rifaid, R. (2023). Penerapan Kegiatan Mentoring untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Merancang dan Menggunakan Media Pembelajaran di SMPN 2 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 40–56.
Rochbani, I. T. N., Idris, A., & Nurjati, M. (2024). Membangun Generasi Berkarakter Melalui Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pendidikan. Jurnal Arriyadhah, 1, 65–78.
Rosyidah, A. N., Ulum, A. M., & Azzahra, F. (2024). Internalisasi Kitab Kuning Nadham Alala dan Aqidatul Awwam di MI al-Maarif 02 Singosari. ISLAMIKA, 6(4), 2012–2026.
Sagala, A. H., Orlando, G., Syawaluddin, F. A., Siregar, J. S., & Yana, R. F. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kepedulian Terhadap Pelestarian Lingkungan pada Generasi Muda. Jurnal Sains Riset (JSR), 14(1).
Shofwan, A. M. S. (2024). Integrasi Keilmuan Islam Holistik-Integratif Perguruan Tinggi Di Indonesia. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 6(1), 10–22.
Siswanto, S., & Hadi, S. (2024). Paradigma Baru Pendidikan Islam Reformulasi Paradigma Keilmuan dan Pembelajaran di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. CV. Media Sains Indonesia.
Sugiyono, S. (2013). Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.
Tamami, B. (2019). Dikotomi Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Umum di Indonesia. TARLIM: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 85.
Tim Penyusun. (2021). Buku Prosiding Seminar Nasional Peningkatan Aktualisasi Pancasila Cegah dan Tangkal Ekstremisme Berbasis Kekerasan yang Mengarah pada Terorisme melalui Peningkatan Aktualiasasi Pancasila. Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Tumanggor, S., Bakti, H., & Farabi, M. A. (2017). Islamic Worldview Syed Muhammad Naquib Al-Attas dan Implikasinya Terhadap Paradigma Pendidikan Islam. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 443–458.
Wahid, A. (2014). Dikotomi Ilmu Pengetahuan (Science Dichotomy). ISTIQRA’, 1(2), 277–283.
Wahyudin, W. (2023). Menumbuhkan Sikap Moderat Siswa Dalam Beragama Melalui Pembelajaran PAI. Fikrah : Journal of Islamic Education, 7(1), 103.
Wathoni, L. M. N. (2018). Integrasi Pendidikan dan Sains: Rekonstruksi Paradigma Pendidikan Islam. CV. Uwais Inspirasi Indonesia.
Wulandari, R. (2023). Dampak Perkembangan Teknologi dalam Pendidikan. Jurnal PGSD Indonesia, 9(2), 66–76.
Yusuf, M., Said, M., & Hajir, M. (2021). Dikotomi Pendidikan Islam: Penyebab dan Solusinya. Bacaka’ Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 12–19.
Published
2025-04-14
How to Cite
Suswanto, Haris Riadi, Neng Sufia, Safna Febriyani, Halimatu Sa’diah, Gusti Erlina, & Muhammad Suprapto. (2025). UPAYA MENGHINDARI DIKOTOMI ILMU MELALUI INTEGRASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM PENDIDIKAN NASIONAL. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 712-721. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v4i3.652