PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TIME TOKEN ARENDS TERHADAP HASIL BELAJAR PAI PESERTA DIDIK KELAS VIII DI UPTD SMPN 3 HARAU
Abstract
Students' learning outcomes that have not been maximized are caused by the lack of student involvement in learning. This makes some students not understand the subject matter. This study aims to determine the effect of the application of the Time Token Arends type learning model on the PAI learning outcomes of VIII grade students at UPTD SMPN 3 Harau. This research uses a quantitative approach with a quasi-experimental design or pseudo-experiment. Data were collected through pretest and posttest. This study found a positive effect of Arends' Time Token type learning model on the PAI learning outcomes of VIII grade students at UPTD SMPN 3 Harau. The hypothesis test results show that the sig. (2-tailed) pretest and posttest of the experimental class and control class 0.000≤ 0.05, it can be concluded that the use of the Time Token Arends type learning model affects the learning outcomes of VIII grade students at UPTD SMPN 3 Harau.
References
Ariwibowo, M. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif Tipe Time Token Arends terhadap keaktifan dan hasil belajar kelas X IIS pada mata pelajaran ekonomi di SMAN 1 Bangsal. JUPE, 316-320.
Ayuningtyas, A., Candra, M., & Murni, D. (2021). Time Token Arends technique on student's speaking skill: Any effect? Student Online Journal (SOJ) UMROH, 205.
Brito, S. M. (2019). Active learning: Beyond the future. London: IntechOpen.
Chairani, S. (2020). Efektivitas penggunaan metode Time Token Arends berbasis modul pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar matematika pada SMP Al Hikmah tahun pelajaran 2020/2021. Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Deswalantri. (2018). Hasil belajar dan sikap siswa laki-laki dan perempuan dalam meringkas teks dengan mind map. Humanisma: Journal of Gender Studies, 2(1). https://doi.org/10.24036/00117kons2019
Dewi, S. S., Acesta, A., & Purnomo, H. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif Tipe Time Token Arends terhadap keterampilan sosial peserta didik di kelas. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 43-56. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i1.2859
Ernawati, S. D., Kurniawan, P. Y., & Ubaedillah. (2019). Keefektifan metode Time Token Arends dan mind mapping dalam menulis teks eksposisi. SEMANTIKA, 55-62. https://doi.org/10.46772/semantika.v1i1.82
Fahruddin, & Nasir, M. (2022). Penerapan metode Time Token Arends (TTA) dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran biologi di kelas XI MIA 2 SMA Negeri 1 Kilo Kabupaten Dompu. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1-9. https://doi.org/10.55784/jupenji.Vol1.Iss1.80
Harahap, K. I., & Andrian, N. (2020). Improving students' speaking skill through Time Token Arends technique. MELT Journal, 114-128. https://doi.org/10.22303/melt.5.2.2020.114-128
Hartati, L., & Asista, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran Time Token Arends (TTA) terhadap kemampuan bertelepon dengan kalimat yang efektif siswa kelas VII SMP Negeri 44 Palembang. PENA LITERASI, 26-36. https://doi.org/10.24853/pl.5.1.26-36
Hasan, I. (2020). Pokok-pokok materi metodologi penelitian dan aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Imam, S. (2015). Jurnal Pendidikan Islam. Dosen Pendidikan Agama Islam FTK IAIN Raden Intan Lampung, 6.
Judanti, D. E. (2019). Penggunaan metode Time Token Arends terhadap keterampilan berbicara debat siswa kelas X MAN 1 Kota Tangerang Selatan tahun ajaran 2018/2019. Banten: UIN Jakarta.
Lestari, E. S., Murwaningsih, T., & Subarno, A. (2020). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar administrasi umum melalui metode Time Token Arends kelas X OTKP. JIKAP, 30-39. https://doi.org/10.20961/jikap.v4i2.42110
Mardiani, I. (2019). Penggunaan model Time Token Arends sebagai upaya peningkatan hasil pembelajaran menyimak laporan perjalanan siswa kelas VIIA SMPN 1 Jelbuk Jember. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 424-435. https://doi.org/10.28926/briliant.v4i4.370
Nisa, N. H. (2022). Peningkatan hasil belajar menulis cerita inspiratif melalui model pembelajaran Time Token Arends pada siswa kelas IX SMP Negeri 2 Bangorejo Banyuwangi. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 1-14. https://doi.org/10.53769/deiktis.v2i4.367
Pratama, A. R. (2023). Implementasi metode brainstorming dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di kelas XI SMA Negeri 4 Bukittinggi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 10(1), 120-130. https://doi.org/10.58518/madinah.v10i1.1496
Pratama, A. R., & Latifa, M. (2024). Inovasi kurikulum pendidikan agama Islam (PAI) dalam mendorong penanaman nilai-nilai kearifan lokal. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 145-152. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v4i1.160
Pratama, A. R., Aprison, W., Wati, S., Iswantir, M., & Irsyad, W. (2024). Pengaruh mind mapping terhadap berfikir kritis dan hasil belajar siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 10(1), 158-170. https://doi.org/10.31602/jbkr.v10i1.14287
Setiawan, R. H. (2020). Upaya meningkatkan prestasi belajar matematika siswa melalui penerapan model Time Token Arends. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 78-85. https://doi.org/10.55340/japm.v6i2.259
Son, R. S. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Time Token terhadap hasil belajar siswa SMP. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 284-291. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p284-291
Susilowati. (2018). Penerapan model Time Token Arends untuk meningkatkan hasil belajar pada pembelajaran PKN siswa kelas IV SDN Tunjungtirto 02. AL-ADZKA, 1-15. https://doi.org/10.18592/aladzkapgmi.v8i1.2170
Zakir, S. (2021). Kajian konseptual hasil belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhinya. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i1.187
Copyright (c) 2024 Inti Oza, Eka Rizal, Mustafa Mustafa, Jasmienti Jasmienti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.